eHRM-oplossing Motion: de gebruiker centraal. Maar dan écht.

eHRM-oplossing Motion: de gebruiker centraal. Maar dan echt.

Simon Hanemaaijer is Productmanager HR-software bij Centric 

Met Motion brengt Centric een compleet nieuwe gebruikerservaring in HR en payroll – vanaf de grond opgebouwd en helemaal ingericht volgens de SaaS-gedachte. Grondlegger van het eerste uur Willem Bekkers, producteigenaar Simon Hanemaaijer en productmanager Hans Hoeijmakers vertellen bevlogen over de vernieuwde eHRM-oplossing die nu al op veel enthousiasme bij gemeenten mag rekenen. ‘We denken niet vanuit het product. De eindgebruiker is ons uitgangspunt.’

Motion

  • eHRM: selfservice voor medewerkers, leidinggevenden en HR en payroll-professionals
  • De gebruiker is de basis, niet het product
  • Ongekende gebruikerservaring: ‘net zoals thuis’ en op elk device
  • In de cloud: geen investeringen in software of hardware
  • Superveilig: in ons Nederlandse datacenter
  • Flexibel: het systeem groeit mee met wensen en ontwikkelingen

Wat is de wow-factor van Motion?

Willem: “De compleet nieuwe gebruikerservaring. Die is echt wezenlijk anders in vergelijking met wat de Nederlandse markt op het gebied van HR en payroll te bieden heeft. Kijk je naar de functionaliteit, dan was die van onze bestaande software al heel uitgebreid. De focus ligt dus ook op het anders aanbieden: Motion is voor iedereen: medewerkers, leidinggevenden en HR en payroll-professionals. Het is beschikbaar op laptop, tablet en smartphone en heeft een fantastische interface – eigenlijk zoals mensen het ook privé gewend zijn.”

Wat was voor jullie de aanleiding om iets nieuws te ontwikkelen?

Willem: “We zagen de nadruk in de vraag verschuiven; het accent ligt steeds minder op functionaliteit en steeds vaker ook op andere aspecten van de oplossing. Toen zijn we onze bestaande HR- en payrolloplossing opnieuw gaan bekijken: zijn wij in staat om deze te transformeren naar wat nu gevraagd wordt op het gebied van gebruikerservaring, functionaliteit en ook de manier van aanbieden? Ook de effecten van de veranderende arbeidsmarkt houden ons bezig; wat zijn de gevolgen voor onze oplossing omdat onze klanten zich ander gaan organiseren? Projectmatig werken bijvoorbeeld, hoe pas je dat in? Hoe ga je om met externe medewerkers?”

Simon: “De arbeidsmarkt is inderdaad een belangrijke component. Veel veranderingen daarin konden we niet oplossen met de oude applicatie. Of in ieder geval minder goed, er ontstond steeds meer frictie. De gemeentemarkt vraagt een veel flexibeler HR-systeem.”

Hans: “De vraag van gemeenten verandert steeds sneller omdat de ontwikkelingen ook steeds sneller gaan. En de verwachtingen van wat automatisering daarin kan betekenen, wordt dan ook steeds hoger. Met Motion hebben we een mooi platform ontwikkeld waarin de nieuwste technieken zijn gebruikt.”

Oké, dus de klantvraag verandert. Maar hoe weet je wat een gemeente precies wil?

Simon: “We zetten vol in op co-creatie, breed veldonderzoek als het ware. Samen met klantgemeenten nemen we even helemaal afstand van de producten en de techniek en kijken puur naar de praktijk.”

Willem: “De lijsten met wensen die we normaliter van klanten krijgen, zijn vaak niet opgesteld door de uiteindelijke gebruiker, maar door iemand vanuit het management of een projectleider die met een bepaalde bril naar het proces kijkt. Dus voordat we aan Motion begonnen, hebben we eerst een stap teruggezet en zijn bij een aantal organisaties met verschillende soorten eindgebruikers gaan praten: leidinggevenden, projectmanagers, HR-medewerkers, salarisadministrateurs…. Wat verwachten zíj van een HR-systeem? Op die manier kregen wij een beter beeld van de wens achter de wens.”

Wat maakt Motion ‘anders dan anders’?

Hans: “De gebruiker is ons uitgangspunt, die moeten we zo soepel mogelijk door het proces zien te begeleiden. Dat is een gedachtegoed dat  – zeker vroeger – niet altijd aangehangen werd in softwareontwikkeling.”

Simon: “Motion gaat duidelijk ook om de samenwerking tussen mensen. In vorige producten was de evolutie van HR naar Employee Self Service (ESS) al zichtbaar, dit is eigenlijk de professionalisering daarvan. Je ziet hiërarchische lijntjes verdwijnen, het wordt meer een samenwerkingsplatform. Je kunt een systeem niet meer voor één specifieke gebruikersgroep ontwerpen.”

Willem: “Net als in andere sectoren is ook in HR steeds meer sprake van blurring: de verschuiving van verantwoordelijkheden. Wie doet wat? Wie is verantwoordelijk voor welk stukje? Dat is niet in elke organisatie meer hetzelfde en ook kleine en grote organisaties hebben hun verantwoordelijkheden vaak anders opgesplitst. HR-systemen moeten dus een enorme flexibiliteit hebben en met zowel groot als klein om kunnen gaan. Wij moeten organisaties ondersteunen met een oplossing die aansluit op hoe zij werken in plaats van afdwingen op een bepaalde manier te gaan werken.”

Willem: “Het is de kunst een product neer te zetten dat goed doorontwikkeld wordt, betaalbaar is, stabiel en tegelijk de klant flexibiliteit biedt. En dat alles terwijl je de best mogelijke gebruikerservaring neerzet. Dat is echt ontzettend complex.”

Hoe hebben jullie dat in Motion aangepakt?

Hans: “Door eerst de flexibiliteit in te bouwen en daarna pas de functionaliteit. Doe je het andersom…”

Willem: “Je wilt niet een product op de markt zetten dat bij iedere wijziging in de markt met ‘lomp duw- en trekwerk’ aangepast wordt om mee te kunnen gaan. Dat is het dan toch net niet. En dat merkt de gebruiker.”

Hans: “Wat ons ook erg helpt is de scrum-methode: elke drie weken leveren we iets op wat af is. Dat kan iets kleins zijn, maar het werkt wel. Mensen kunnen het zien, ervaren, feedback geven…”

Willem: “Die snelle feedback via scrum geeft ons veel meer kansen om bij te sturen. En dat is nodig in de huidige samenleving, want die is heel veranderlijk.”

Simon: “Kijk alleen maar naar de producten die mensen privé gebruiken. De gemiddelde smartphone heeft een gebruiksduur van een jaar of twee. Daarna willen mensen weer wat nieuws.”

Willem: “We hebben Motion zo opgezet dat we de interface heel eenvoudig een update kunnen geven. De smaak van mensen verandert nu eenmaal elke zoveel jaar op dat vlak, daar moet je in mee kunnen gaan.”

Met scrum krijgen jullie dus snelle feedback in de ontwikkelfase. En daarna?

Simon: “Omdat Motion in de cloud draait, kunnen we via Analytics precies nagaan wat de gebruikspatronen zijn, de trends…”

Hans: “Hoe vaak een bepaalde functionaliteit wordt gebruikt. Of juist niet.”

Willem: “Vroeger konden we wel eens meekijken bij klanten, maar niets is zo krachtig als het gewoon kunnen meten. Zodoende kunnen onze ontwikkelaars hun energie in die zaken steken waar die het meeste resultaat oplevert. En waar onze klanten dus het meeste profijt van hebben.”

Wat maakt Motion zo aantrekkelijk voor een gemeente?

Willem: “Dan noem ik toch weer de gebruikerservaring. Bedrijfssoftware loopt vaak achter op wat een gebruiker kent. Met Motion leveren we een gebruikerservaring op hoog niveau zoals mensen dat gewend zijn vanuit hun privé-situatie. Dat maakt de oplossing ook heel laagdrempelig doordat hij zeer intuïtief is en mensen goed begeleidt.”

Hans: “We kiezen ook voor een oplossing die met hen meegroeit. Motion beweegt mee met de vraag van gemeenten, de ontwikkelingen waar zij tegenaan lopen, en ook met de techniek. Met name security is heel belangrijk en die is met nieuwe technieken veel beter te ondervangen dan in oude systemen.”

Willem: “Motion ontzorgt heel veel. De expertise die je als organisatie in huis moet hebben om een modern ICT-systeem in de lucht te houden, wordt alleen maar groter. Dat lukt op een gegeven moment gewoon niet meer, zeker niet als kleine organisatie. Kijk alleen maar naar wat je aan kennis nodig hebt om de security op niveau te houden. En dat is dan nog maar één voorbeeld.”

Nu zijn er meer partijen die zich bezighouden met software voor HR en payroll. Wat maakt Centric anders?

Hans: “Met Motion onderscheiden we ons echt van de concurrent. Die neemt zijn standaardproduct als uitgangspunt en leert de klant daarmee om te gaan, terwijl wij de klant als uitgangspunt nemen en het systeem flexibel genoeg maken om hem daarin te ondersteunen.”

Willem: “Ook is het zo dat we – hoewel Motion een heel nieuw concept is – al heel veel ervaring hebben in de HR- en payroll- wereld. Ons jonge Motion-team is weliswaar from scratch begonnen, maar kon altijd rekenen op de enorme kennis die aanwezig is in onze organisatie. Een soort startup, maar dan zonder de risico’s. Het beste van twee werelden!”

Meer lezen?

Hoe krijg je als HR-manager meer tijd voor strategisch HRM? En waar zou je je dan mee bezig moeten houden? Centric vertelt je hier meer over in het whitepaper ‘HR-manager hoe krijg je jouw handen vrij voor strategisch HRM?’

Over Simon

Simon Hanemaaijer

Productmanager HR-software bij Centric.

Simon is in 2012 bij Centric afgestudeerd en heeft zichzelf sindsdien opgewerkt tot Product manager van Motion. In deze rol is Simon continu bezig met het verbeteren van de “HR-beleving” van onze klanten en het optimaliseren van de SaaS-oplossing.  

Zijn leergierigheid en zijn frisse blik op de toekomst van HR kenmerken Simon, hij onderzoekt dan ook continu de laatste ontwikkelingen op zowel HR- als ICT-gebied.

Interview: “We willen geen klanten maar fans.”

– Hein Brockhoff, Directeur HR&Payroll Solutions Centric Netherlands

Social Media