HR-manager, maak tijd voor strategisch HRM

HR-manager, maak tijd voor strategisch HRM

Mark van der Pijl, expert digitale transformatie binnen Centric Netherlands

Als HR-manager houd je nogal wat ballen in de lucht. Dát maakt het vak vaak ook juist zo interessant en elke dag weer anders. Maar als je door de ‘waan van de dag’ niet toekomt aan wat je eigenlijk wilt of wat er van je verwacht wordt, kan dat leiden tot frustraties. Zeker wanneer die verwachtingen vanuit de organisatie niet altijd op één lijn liggen met die van HR. Want welke rol vervult HR nu eigenlijk binnen de organisatie? Of, welke rol zou HR móeten vervullen…? Die van uitvoerend orgaan of die van strategisch partner?

De HR-manager is op de hoogte van de toekomstvisie van het bedrijf én heeft een overall inzicht in de aanwezige en ontbrekende competenties binnen de organisatie. In theorie is het dus logisch dat je strategisch meedenkt en het personeelsbestand ‘klaarstoomt’ voor de toekomst. Als een businesspartner dus. In de praktijk blijken HR-managers toch nog vooral bezig met operationele taken en de bijbehorende (groeiende!) administratieve werkzaamheden. Met name vanuit de lijn wordt dit ook verwacht. Veel tijd gaat op aan administratieve zaken rondom indiensttreding, bijzonder verlof, langdurig of frequent verzuim en het voldoen aan wet- en regelgeving.

Toch is het nodig om als HR-manager tijd vrij te maken voor strategische vraagstukken. Denk aan hoe het medewerkersbestand er over een aantal jaar uit moet zien. Ook zouden HR-managers aan de slag moeten met HR-analytics. Directies willen van elke beslissing weten waarom het nodig is, dus een goede onderbouwing is noodzakelijk. Dit kun je doen op basis van data, maar daarvoor moet de data wel compleet en consistent zijn. Voor veel HR-afdelingen is dit nog een grote uitdaging. Toch is snel en volledig inzicht in je personeelsbestand noodzakelijk om de juiste beslissingen te kunnen maken. Ook employer branding is nog iets waar veel HR-afdelingen nog niet voldoende aan toekomen. Toch is dit – zeker in een krappe arbeidsmarkt- enorm belangrijk: waarom willen mensen voor jouw bedrijf gaan werken?

Om deze vraagstukken op te kunnen pakken, is het nodig om tijd vrij te maken. De eerste stap is het verminderen van administratieve werklast. Maar dat is vaak eenvoudiger gezegd dan gedaan. Digitalisering kan hierbij helpen, maar dat is vaak ook een budgetkwestie. In het whitepaper ‘HR-manager, hoe kom je toe aan strategisch HRM’ gaan we dieper in op hoe de HR-manager tijd vrij kan maken en waar hij/zij vooral mee bezig zou moeten zijn. Wil je hier meer over weten? Download dan gratis het whitepaper.

HR-manager hoe kom je toe aan strategisch HRM?

Hoe krijg je als HR-manager meer tijd voor strategisch HRM? En waar zou je je dan mee bezig moeten houden? Centric vertelt je hier meer over in het whitepaper ‘HR-manager hoe krijg je jouw handen vrij voor strategisch HRM?’

Over Mark

Mark van der Pijl

Mark van der Pijl

Expert Digitale Transformatie

Mark van der Pijl is Lead consultant digitale transformatie HR binnen Centric. Vanuit die rol ondersteunt hij organisaties bij de implementaties van nieuwe HR-technologie. Daarnaast heeft hij een adviserende rol bij de aanpak van digitaliseringsvraagstukken binnen het HR-domein. Hij zet zich dagelijks in om organisaties wendbaarder te maken met digitale oplossingen voor HR.

Interview: “Transitie van PZ naar businesspartner is onze grootste uitdaging”

– Marco Dirkse, Manager Operations bij VORM

Social Media