Interview: “Transitie van PZ naar businesspartner is onze grootste uitdaging.”

Interview met Marco Dirkse, Manager Operations bij VORM

In hoeverre worden HR-managers in beslag genomen door ‘de waan van de dag’? En in hoeverre groeit HR in de rol van business partner? In deze serie vertellen vakmensen vertellen over hun dagelijkse praktijk en hun visie op HR. In dit artikel komt Marco Dirkse aan het woord, HR-manager (Manager Operations) bij VORM. 

Het organogram

Marco Dirkse is Manager Operations bij VORM. Dit maakt hem tevens HR Manager. “Operations bestaat uit vier disciplines, namelijk: HR, IT, Innovatie en Klant- en Bedrijfscommunicatie. Samen vervullen deze afdelingen een belangrijke rol voor alle VORM-bedrijven. “Wij staan ten dienste aan de organisatie en faciliteren het optimaal functioneren en presteren van de organisatie, door deze te voorzien van mensen, middelen, systemen en faciliteiten. Per discipline is er een manager die aanstuurt en ondersteunt”, vertelt Marco. 

Old scool PZ

Marco Dirkse is ervan overtuigd dat de HR-afdeling van VORM meer moet moderniseren om de gewenste cultuuromslag sneller te realiseren. “HR is nog te veel aan het spoilen”, vertelt Marco. “Het snel kunnen inspelen op veranderende omstandigheden is onze kracht, maar op HR-gebied leven we nog in de vorige eeuw, het zogenaamde ‘PZ tijdperk’. We moeten sneller door-ontwikkelen, vernieuwen en moderniseren en aansturen op de ‘manager selfservice’ en ‘employee selfservice’.” 

Marco stelt dat werknemers zelf meer aan het stuur moeten zitten en dingen zelf moeten bepalen. “Een heel simpel voorbeeld: waarom bouwen we ons vakantiegeld of dertiende maand gedurende het jaar op, om het in mei uit te betalen, terwijl je er elke maand recht op hebt? Ik vind dat vrij ‘old scool’. Maar vooral inzake hun eigen ontwikkeling moeten ze zelf initiatieven nemen. Dat moet je uiteraard wel faciliteren, maar niemand weet beter wat je kunt en wat je wilt dan jij zelf. Kom je er niet uit, dan schakel je met je leidinggevende, je HR adviseur of de L&D adviseur. En neem je als organisatie een duurzaamheid statement in om de CO2 footprint te verlagen, dan is een vanzelfsprekende lease-auto niet passend. Tenzij elektrisch of waterstof.” Marco Dirkse spart vanuit zijn rol veelvuldig met de holding over dit soort strategisch en tactische zaken. De uitvoering ligt meer bij de Operations afdelingen zelf. 

In beslag genomen door de waan van de dag

In veel bedrijven wordt HR met name veel in beslag genomen door de ‘waan van de dag’, de uitvoering van operationele taken met bijbehorende, toenemende, administratieve werkzaamheden. Terwijl de ambitie bestaat om meer de rol te vervullen van strategische (business-)partner. 

Ook Dirkse ervaart dit. “Het is lastig om uit de waan van de dag te komen, omdat we vrij reactief HR bedrijven”, meent hij. Het is tijd om stappen te zetten, door te analyseren hoe de business precies werkt en daar meer proactief op in te spelen. Het is belangrijk dat we de komende jaren de switch maken naar de rol van businesspartner, zodat we vooruit kunnen lopen op de behoeften in de toekomst. Vooruit kijken en klaar zijn voor de toekomst. Dat vraagt om een visie en strategie op ons HR vak. Een mooie uitdaging waar VORM inmiddels aan toe is.” 

Van PZ naar businesspartner gaat niet vanzelf

Als partner van de business gezien worden gaat niet vanzelf, zo ervaart Dirkse. “Om dit te realiseren, ga ik bij de leidinggevende teams aan tafel zitten. Waarbij je je moet voorstellen dat zij het al lang goed vinden als zij salaris en declaraties betaald krijgen. Zij zien HR nog als PZ afdeling. Als HR-businesspartner is het dus noodzakelijk om je toegevoegde waarde te tonen, jezelf te bewijzen en op het juiste moment de juiste dingen aanreiken. Dat vergt nogal een omslag, intern.” Op de HR-afdeling van VORM werken mensen die jarenlang voor een traditionele PZ-afdeling werkten. “Wij vragen hen opeens ‘partner van de business’ te worden. Een vrij complexe business ook nog, met veel verschillende stakeholders en uiteenlopende wensen en de economische en fiscale wetgeving die daarbij komt kijken. Dit vergt de nodige inspanning en toewijding van beide kanten. Een inspanning die nodig is om die volgende stap te zetten”, vindt Dirkse.   

De business is en blijft leading

Volgens Dirkse blijft ‘de business altijd leading’. “Ik kan iets willen implementeren waarvan ik de meerwaarde zie, bijvoorbeeld ‘Studytube’, maar dit vraagt veel van de organisatie. Dit vraagt tijd van een manager of directeur, want de leerlijnen moeten op papier komen, terwijl zijn core business -voor zijn gevoel- heel ergens anders ligt. Dat het bijdraagt aan de missie van VORM en onderdeel uitmaakt van een groter geheel moet je goed uitleggen. Ik kan geen stip op de horizon zetten, want die verandert mee met de behoeften van de business. Dit vraagt om langetermijndenken, maar ook om wendbaarheid.” 

Uitdagingen voor de toekomst: nieuw talent, retentie en employer branding

“De werving van het juiste talent en retentie krijgt een steeds belangrijkere rol. Nieuw talent is schaars. Bovendien weten zij uitermate goed bij wat voor werkgever zij willen werken. Dit maakt employer branding en recruitment een strategisch doel voor de komende jaren. VORM is een middelgroot bedrijf en daarom is recruitment een belangrijk onderdeel van de taken van de HR adviseur. Daarom hebben wij behoefte aan een goed ATS systeem, voor alle vacatures, advertenties, wervingskanalen, reacties, etc.” 

“Veelal roepen we hulp in van externe bureaus en maken we gebruik van social media. Maar juist door (het gebrek aan) meetbaarheid van prestaties en deze weer toe te passen op de volgende campagne lukt ons dit. Daarom is de basis van een geoliede instroom het systeem waar we mee werken. Dat systeem helpt ons om onze W&S procedure (gedeeltelijk) te delegeren naar de lijn. Workflows in Motion gaan ons helpen dit zo efficiënt mogelijk te organiseren. 

Een goed voorbeeld hiervan is dat stamgegevens die door de sollicitant of het W&S-bureau zijn ingevoerd, standaard in Motion komen als de flow aangeeft dat de kandidaat aangenomen wordt. Dat gaat ons helpen, want hoe meer dit operationele werk afneemt, hoe meer we onze strategisch/tactische rol kunnen innemen. Voor VORM betekent dat vooral ‘kennis van de business’: zorgen dat we ons dankzij onze toegevoegde waarde onderscheiden. Als je dat niet kunt, verlies je je geloofwaardigheid. Dan vervalt bij de BV’s het inzicht in wat we strategisch voor hen kunnen betekenen. Dan blijf je reactief en operationeel aan het werk en blijft de ‘waan van de dag’. Om écht een goede businesspartner te zijn, moet je zorgen dat je van alles op de hoogte bent en overal iets van weet én vindt. ” 

Meer lezen?

Hoe krijg je als HR-manager meer tijd voor strategisch HRM? En waar zou je je dan mee bezig moeten houden? Centric vertelt je hier meer over in het whitepaper ‘HR-manager hoe krijg je jouw handen vrij voor strategisch HRM?’

Over Marco

Marco Dirkse

Manager Operations bij VORM

Marco Dirkse is Manager Operations bij VORM. Dit maakt hem tevens HR Manager. “Operations bestaat uit vier disciplines, namelijk: HR, IT, Innovatie en Klant- en Bedrijfscommunicatie. Samen vervullen deze afdelingen een belangrijke rol voor alle VORM-bedrijven. 

VORM is een allround bedrijf, een projectontwikkelaar, bouwer en belegger in één. VORM Holding bestaat al 100 jaar en richt zich op de gehele breedte van de bouwsector: woningbouw, utiliteitsbouw, transformatie en renovatie. Er wordt zowel voor eigen rekening als in opdracht van derden gewerkt. Vanuit de hoofdvestiging in Papendrecht concentreert de bouw zich voornamelijk in West-Nederland en wordt er ontwikkeld in geheel Nederland.

eHRM voor de wendbare organisatie

Een één op één demo aanvragen wanneer jou dat uitkomt?

Over Motion

Motion bedient iedereen en is ongekend laagdrempelig. Medewerkers, leidinggevenden en HR-professionals kunnen altijd en overal met hun favoriete apparaat in Motion aan de slag. Thuis met je mobiel een foto maken van een bonnetje om een declaratie in te dienen. In de trein op je tablet even dat gespreksverslag nalezen… Het kan allemaal met Motion.

Social Media