Interview: “We willen geen klanten maar fans.”

Hein Brockhoff, directeur HR & payroll bij Centric, heeft grote ambities met Motion. Nu de eerste klanten live zijn  – en er steeds meer enthousiaste adaptors bij komen – vindt Brockhoff het hoog tijd de bescheidenheid die Centric nog steeds eigen is, los te laten: “Wij willen geen klanten, maar fans.”

Even in het kort: wat is Motion?

“Motion is eHR-selfservice uit de cloud voor iedereen: medewerkers, leidinggevenden en HR-professionals. Met Motion hebben zij de organisatie of afdeling altijd en overal ‘in de broekzak’, want het is geschikt voor ieder device. Bovendien heeft het een fantastische user interface – zoals mensen het ook privé gewend zijn. 

Van preboarding tot offboarding: Motion ondersteunt elk aspect uit de employee journey – dus alles van het tot stand komen tot en met ontbinden van een arbeidscontract en alles wat daartussenin zit. HR-analytics hoort daar ook bij. En dan niet zozeer om te zien wat er gisteren is gebeurd, maar om te kunnen anticiperen op mogelijke ontwikkelingen. Dat is een andere manier van omgaan met je data.”

Wat is de wow-factor van Motion?

“De look en feel is echt anders dan anders; supergebruiksvriendelijk en intuïtief – over elk scherm en elke muisklik is heel goed nagedacht door onze ontwikkelaars. Wat Motion ook bijzonder maakt, is dat het vanaf de grond is opgebouwd. Het is geen bestaand product dat met wat slimmigheidjes is doorontwikkeld tot iets wat er leuk uitziet, maar onder de motorkap niet wezenlijk anders is; het is from scratch ontworpen met het HR-proces daadwerkelijk als uitgangspunt. En omdat we gebruikmaken van de modernste technologie kunnen we snel en betrouwbaar ontwikkelen. ”

In een notendop is Motion dus slimme selfservice-software uit de cloud die mijn HR-processen optimaliseert?

“Ja, maar het is zoveel meer dan alleen maar software. Met Motion hebben wij een van de modernste HR-tools in handen om onze klanten in de volle breedte te ondersteunen op het gebied van HR- en salarisadministratie. Zo kunnen wij organisaties ook alle administratie rond HR en salarissen uit handen nemen; op detacheringsbasis bij de organisatie ‘in huis’ of op basis van outsourcing. Daarbij mag de klant ons afrekenen op de resultaten. En nu ga ik een tenenkrommende term gebruiken, maar het is gewoon zo: wij ontzorgen onze klanten echt. Wij zijn geen softwareleverancier met een ‘pakket’, maar een dienstverlener met een oplossing.”

Oké, ik kies voor Motion. Wat levert dat mijn organisatie uiteindelijk op?

“Naast veel gebruiksgemak, flexibiliteit, wendbaarheid en meer werkplezier ook een stuk besparing. De total cost of ownership gaat fors omlaag omdat wij alle technische randzaken uit handen nemen; geen onderhoud meer, geen upgrades, geen technisch beheer. Een ander aspect is dat wij de processen zo goed automatiseren dat er minder menskracht nodig is om de administratieve processen uit te voeren.”

Betekent dat per saldo minder mensen in dienst?

“Zeker niet. De tijd die vrijkomt is hard nodig om datgene te doen wat nu zo belangrijk is in het HR-veld: mensen vinden en behouden voor de organisatie, medewerkers ontwikkelen. Ze duurzaam inzetbaar maken! Ook daar ondersteunt Motion bij: competenties meten, opleidingen faciliteren. En onderschat ook niet wat Motion kan betekenen voor de medewerkerstevredenheid. Even iets declareren? Upload een foto van het bonnetje in het declaratieproces en klaar! Het zijn maar kleine dingen, maar het is wel waar medewerkers blij van worden.”

Wat is jouw ambitie voor Motion?

“Ik wil geen klanten maar fans! Dat betekent zeker niet dat we overal ja op zeggen, want van ja-knikkers is geen enkele organisatie ooit groot geworden. Als het nodig is, geven we graag goed onderbouwd tegengas. Het betekent wél dat onze klant altijd op ons als dienstverlener moet kunnen terugvallen. Wees eerlijk en transparant. Verdien die vertrouwensband.”

Motion is standaardsoftware. Hoe laat dat zich rijmen met de ambitie om van klanten fans te maken? Worden zij blij van standaard?

“Het klopt dat met Motion maatwerk niet mogelijk is. Dat betekent niet dat Motion star is,  integendeel! Met de verschillende componenten kunnen we heel flexibel inspelen op de processen van de klant. Neem de gesprekscyclus: wil je één, twee of vier functioneringsgesprekken per jaar? En wil je die laten initiëren door de medewerker of door de manager? Sowieso zijn processen nooit in beton gegoten, want organisaties veranderen. Dus wanneer de frequentie van gesprekken verandert van bijvoorbeeld drie naar één per jaar, kun je rustig overstappen zonder de oude data kwijt te raken. Standaard betekent ook zeker niet dat klanten geen invloed hebben op wat we ontwikkelen. Samen met hen kijken we in co-creatiesessies wat werkt en wat niet, waar de gebruiker écht blij van wordt.”

Standaard dus, maar toch flexibel? 

“Klopt, want zonder wendbaarheid ben je nergens. Het mag nu dan wel hoogconjunctuur zijn met een schijnbaar niet te stuiten economie, maar is dat volgend jaar nog steeds zo? Ongeacht of je een bedrijf bent of een gemeente: je moet kunnen inspelen op veranderingen. Dat vraagt ook om een wendbare HR-afdeling. Motion ondersteunt die flexibilisering en maakt de belofte écht waar: meer tijd voor HR, meer tijd voor strategie.”

Meer lezen?

Hoe krijg je als HR-manager meer tijd voor strategisch HRM? En waar zou je je dan mee bezig moeten houden? Centric vertelt je hier meer over in het whitepaper ‘HR-manager hoe krijg je jouw handen vrij voor strategisch HRM?’

Over Hein

Hein Brockhoff

Director HR&Payroll Solutions

Hein Brockhoff begint zijn carrière in 1994 bij HR- en payrollspecialist ADP, waarna hij via een ‘tussenjaar’ Exact (2011) en softwareleverancier Cegeka-dsa (2013) in 2018 als directeur bij Centric HR & Payroll Solutions aan de slag gaat. In 2011 wordt hij door Computable.nl uitgeroepen tot CEO van het jaar. Zijn motto: ‘Real engaged associates are fundamental for sustainable business growth’. Losjes vertaald: Groeien kun je pas echt als iedereen betrokken is en achter je plannen staat.

eHRM voor de wendbare organisatie

Een één op één demo aanvragen wanneer jou dat uitkomt?

Over Motion

Motion bedient iedereen en is ongekend laagdrempelig. Medewerkers, leidinggevenden en HR-professionals kunnen altijd en overal met hun favoriete apparaat in Motion aan de slag. Thuis met je mobiel een foto maken van een bonnetje om een declaratie in te dienen. In de trein op je tablet even dat gespreksverslag nalezen… Het kan allemaal met Motion.

Social Media