Interview: “We zoeken naar een goede rolverdeling tussen HR en management”

Interview: “We zoeken naar een goede rolverdeling tussen HR en management”
Interview met Aafke Luimstra, Hoofd P&O bij Strukton Rail 

In hoeverre worden HR-managers in beslag genomen door ‘de waan van de dag’? En in hoeverre groeit HR in de rol van business partner? In deze serie vertellen vakmensen vertellen over hun dagelijkse praktijk en hun visie op HR. In dit artikel spreken we met Aafke Luimstra, hoofd P&O bij Strukton Rail. Wat is hun ‘waan van de dag’ en hoe staan zij ten opzichte van de Business? 

Het organogram

Aafke Luimstra is Hoofd P&O bij Strukton Rail. In de dagelijkse praktijk werkt zij veel samen met ‘de lijn’ en neemt deel in het MT als hoofdverantwoordelijke voor HR. “Mijn rol is met name een beetje ‘tegen bewegen’ en de balans bewaken tussen de harde en zachte kant van HR. Als het MT teveel in de emotie gaat zitten, zorg ik dat we ons weer focussen op de feiten. Anderzijds, als het teveel over de cijfertjes gaat, zeg ik soms ‘let op, we hebben het hier wel over mensen’.” 

Vorige eeuw-gevoel

Luimstra ziet dat er een cultuuromslag heeft plaatsgevonden in de zeven jaar dat zij bij Strukton Rail  werkt. “Toen ik bij Strukton Rail begon, heerste er een beetje een ‘vorige eeuw-gevoel’, de mentaliteit ‘Oh er wordt gehuild, P&O moet komen. Of: ‘Ik ben ziek, maar ik hoor niets van P&O….’ Vroeger námen we ook veel te veel over. Inmiddels zitten we veel meer in de professionele HR-rol: het faciliteren van de samenwerking tussen medewerker en leidinggevende. Overigens heeft HR nog steeds wel eens de neiging om op de stoel van het management te gaan zitten, en andersom. Om dan vervolgens naar elkaar te wijzen. Een goede rolverdeling is er nog niet, maar die heb ik eerlijk gezegd nog in geen enkel bedrijf kunnen ontdekken.” 

Proberen los te komen uit de waan van de dag

In veel bedrijven wordt HR met name veel in beslag genomen door de ‘waan van de dag’, de uitvoering van operationele taken met bijbehorende, toenemende, administratieve werkzaamheden. Terwijl de ambitie bestaat om meer de rol te vervullen van strategische (business-)partner.

“Mijn werkverdeling is ongeveer fifty-fifty”, zegt Luimstra. “Ik ben voor de helft bezig met structuur en strategie – dus lange termijn – en de andere helft met operationele taken. De rest van het team is wel meer bezig met de waan van de dag. Ik probeer ze soms wel te dwingen iets meer daaruit te komen, maar dat is heel lastig.”  

De vraag van de business staat centraal

“De kunst in HR is om te kijken wat nu écht de uitdaging is in de organisatie en je te focussen op wat de business nodig heeft”, vindt Luimstra. Dat geldt ook voor de automatisering. “Kun je jezelf daar op inrichten, dan ben je goed bezig. Niet als je druk bent met een systeempje hier, systeempje daar, wat al snel een doel op zich wordt. HR kán soms wel iets bouwen waarvan je je afvraagt ‘zijn jullie nu jezelf in stand aan het houden?’. Maar als je systemen goed zijn ingericht en op elkaar afgesteld, maak je het jezelf als HR-afdeling echt gemakkelijker. Dan kun je volgens mij voorkomen dat je zoveel in operationeel geneuzel wordt gezogen.” 

De grootste uitdagingen: langer doorwerken en thema gezondheid

Wat is voor Luimstra de grootste uitdagingen op HR-gebied? “We hebben bij Rail veel mensen in het onderhoud die vanuit de NS komen, een grote groep mensen die al vanaf hun 16e werken en soms zelfs fysiek versleten zijn, die nu langer moeten doorwerken. Wat doet dat met mensen in het arbeidsproces? Dat vind ik een heel interessant onderwerp. Ik denk persoonlijk dat je veel meer moet gaan denken in vormen van demotie, maar dat is momenteel nog zo enorm niet-bespreekbaar. Mensen willen er niet aan. Misschien moet je het anders noemen, anders vormgeven. Hoe dan ook, je moet er wel iets mee.” 

Binnen Strukton Rail is ook een grote groep werknemers die een enorme transitie heeft doorgemaakt in het werk zelf. Namelijk de verandering naar prestatiegericht onderhoud. Luimstra: “Dat houdt onder andere in dat er veel strakker wordt aanbesteed, met kleinere winstmarges. Het spoor is redelijk ouderwets en je hebt te maken met een heel specifieke markt met mensen die daarin gepokt en gemazeld zijn. Die neem je dan mee naar een heel ander niveau van werken, prestatie- en kostenbewust en met andere technieken, maar ook naar een ander bewustzijn over gezondheid en langer doorwerken, dat ze daar zélf een aandeel in hebben. Zo zijn we bijvoorbeeld vijf jaar geleden begonnen met workshops over gezondheid, vitaliteit, over goed tillen, et cetera. Het eerste jaar kregen we alleen maar weerstand, maar nu zie je langzaam dat mensen er steeds meer zelf de regie in gaan nemen.”

 

Meer lezen?

Hoe krijg je als HR-manager meer tijd voor strategisch HRM? En waar zou je je dan mee bezig moeten houden? Centric vertelt je hier meer over in het whitepaper ‘HR-manager hoe krijg je jouw handen vrij voor strategisch HRM?’

Over Aafke

Aafke Luimstra

Hoofd P&O bij Strukton Rail

Aafke Luimstra is Hoofd P&O bij Strukton Rail. In de dagelijkse praktijk werkt zij veel samen met ‘de lijn’ en neemt deel in het MT als hoofdverantwoordelijke voor HR.

Strukton Rail is een van de zes werkmaatschappijen van Strukton, dat is ontstaan door de opsplitsing van NS in vervoerder (NS) en beheerder (ProRail). ProRail besteedt het beheer en onderhoud van het spoor uit aan vier grote aannemers, waaronder Strukton Rail (met een marktaandeel van 40%). Strukton Rail ontwikkelt, installeert en onderhoudt spoorsystemen, om het spoor optimaal beschikbaar en veilig te houden. In Nederland werken in totaal 1900 mensen voor Strukton Rail. De HR- en /payrol werkzaamheden worden centraal uitgevoerd vanuit Maarssen.

“Transitie van PZ naar businesspartner is onze grootste uitdaging.”

– Marco Dirkse, Manager Operations bij VORM

Social Media